Aktien 2017-03-28 17:29 RATOS B 41,47 SEK

Bisnode förvärvar Global Group

2017-03-17

Ratos dotterbolag Bisnode förvärvar Global Group Dialog Solutions AG, en tysk ledande leverantör av lösningar baserade på marknadsinformation. Förvärvet är en viktig del i Bisnodes strategi att bli den mest eftertraktade partnern för data och analys i Europa. Ratos tillskjuter i samband med transaktionen cirka 54 Mkr för sin ägarandel.

Bisnode stärker sin marknadsposition genom förvärvet av Global Group. Bolaget har cirka 60 medarbetare med huvudkontor i Idstein, Tyskland, och en årlig omsättning om cirka 10,5 MEUR. Global Group är genom sina starka kundrelationer, sitt erbjudande och sin egen konsumentdatabas en av de ledande leverantörerna av marknadsföringstjänster i den tyskspråkiga delen av världen.

- Med sin egen konsumentdatabas och sofistikerade lösningar baserade på marknadsinformation är Global Group en viktig del i att fortsätta leverera på Bisnodes strategi att bli den mest eftertraktade partnern för data och analys i Europa. Genom Global Group får vi möjlighet att erbjuda ytterligare tjänster till våra tyskspråkiga marknader samtidigt som tjänsterna bidrar till Bisnodes produktutvecklingsinitiativ inom nästa generations lösningar för marknadsföring, säger Magnus Silfverberg, vd Bisnode.

Förvärvet förväntas slutföras i slutet av april 2017.

Ratos blev huvudägare i Bisnode 2005. Idag är Bisnode en av de ledande europeiska leverantörerna av beslutsstöd med fokus på att hjälpa företag och organisationer ta smarta beslut.

Helene Gustafsson, IR- och Presschef Ratos, 08-700 17 98
Magnus Silfverberg, vd Bisnode, 08-558 059 00