Aktien 2017-03-28 17:29 RATOS B 41,47 SEK

Nils Agnar Brunborg ny tf vd i Jøtul

2017-01-11

Nils Agnar Brunborg har utsetts till ny tillförordnad vd i Jøtul, en global leverantör av braskaminer med huvudsaklig tillverkning i Norge och Danmark. Eskil Zapffe lämnar efter tre år som vd i bolaget.

Nils Agnar har lång erfarenhet av vd-uppdrag i internationella bolag, senast som CEO för globala varumärket O Mustad & Søn. Tidigare var han bland annat CEO på Isola Holding och CEO på börsnoterade BioMar Group. Nils Agnar tillträder sitt uppdrag som tillförordnad vd i januari.

- Jøtul har under Eskils ledarskap arbetat med att stärka sin konkurrenskraft och lönsamhet genom effektiviseringar, ökade insatser inom försäljning, förändringar i produktionsstrukturen samt ökat fokus på produktutvecklingsprocessen. Vi ser att bolaget utvecklas i en positiv riktning och att Eskil lämnar bolaget i en naturlig fas där Nils Agnars breda erfarenhet av att leda förändring kan accelerera förändringsarbetet ytterligare, säger Johan Rydmark, Senior Investment Manager Ratos.

Jøtul förvärvades 2006 och är en global leverantör av braskaminer med marknadsledande positioner. Den årliga omsättningen uppgick till 892 MNOK och operativ EBITA till 14 MNOK baserad på senaste rullande 12 månader per september 2016.

Johan Rydmark, Senior Investment Manager Ratos, 08-700 17 00
Elin Ljung, Kommunikationschef Ratos, 08-700 17 20