MENY
Meny
Aktien 2017-05-23 17:29 RATOS B 41,85 SEK

Gudrun Sjödén Group

  • Gudrun Sjödén

    VD

Gudrun Sjödén Group är ett internationellt designföretag med unik färgstark design och tydlig hållbarhetsprofil. Varumärket Gudrun Sjödén säljs och marknadsförs globalt genom egna butiker, en egen global webbshop och postorder. Onlineförsäljning är bolagets största distributionskanal och står för cirka 55% av omsättningen. Kunderna nås genom den internationella onlineförsäljningen i över 50 länder, och genom egna butiker med Tyskland, Norden och USA som största marknader.

Marknad

Marknaden för Gudrun Sjödéns designade kläder och hemtextil växer i takt med en ökad efterfrågan på tidlösa modeller, hög kvalitet och hållbara material. Bolagets kund är värderingsstyrd och ålderslös, en välutbildad akademiker inom sociala och konstnärliga yrken. Kläderna har en unik egen stil, med få egentliga konkurrenter, som gillas av kvinnor runt hela världen.

Hållbarhet

Hållbarhet är en integrerad del av företagskulturen för Gudrun Sjödén Group, vilket även är tydligt i bolagets slogan ”Swedish design with a green soul”. Uppföljning av leverantörer är en av de viktigaste hållbarhetsfrågorna. Bolaget etablerade även en uppförandekod 2001, och sedan 2007 anlitas branschorganisationen BSCI för att genomföra löpande kontroller av underleverantörerna.

Fokus på global expansion och tillväxt

Gudrun Sjödén Group har ett starkt varumärke som baseras på en unik tidlös design. Bolaget har en imponerande historik med mycket god tillväxt och lönsamhet, baserad på en internationell expansion i Europa och USA främst drivet av e-handel. Bolaget har dock fortfarande en relativt låg marknadsandel utanför Sverige, varför tillväxtpotentialen är stor. I partnerskap med bolaget finns en tydlig affärsplan att växa globalt och utveckla verksamheten.